Wednesday, December 15, 2010

MAHASISWA BANGKITLAH DARI TIDURMU!

Selamat sejahtera... Apakah pandangan mahasiswa/i apabila lesen elektrik bertukar menjadi yuran elektrik? Soalan saya, kaji selidik mana yang menunjukkan mahasiswa menggunakan sebanyak ataupun maksimumnya 5 barangan elektrik? Betulkah ini mengurangkan birokrasi sedangkan hanya 30 peratus mahasiswa/i yang membayarnya, tidakkah ini melawan kehendak mahasiswa? Non-residen dikehendaki menuntut duit yang dibayar melalui yuran universiti dalam masa yang ditentukan, inikah yang dikatakan mengurangkan birokrasi? Betulkah ini mengurangkan utiliti elektrik seperti yang dikatakan? Kami berasa kelebihan yang dinyatakan adalah memihak kepada pentadbiran universiti.

Ada pula seorang wakil MPP kita menyatakan RM 35 itu murah dan semua mahasiswa/i tak kira miskin ataupun kaya perlu membayarnya tanpa alasan. Tidakkah MPP harus mengelakkan penambahan beban kepada mahasiswa/i tetapi sebaliknya berada di pihak lain mengurangkan duit poket kami. Saya ingin menyatakan bahawa perkara ini hampir dilaksanakan oleh Christopher dengan harga RM 40 dahulu, kemudiannya ditarik balik atas alasan apa? Ada juga surat yang bertarikh pada tahun 2008 dan diluluskan pada tahun 2010 untuk memohon agar lesen elektrik bertukar menjadi yuran elektrik? Betulkah ini budi baik pentadbiran universiti untuk mengurangkan harga, tetapi cuba lihat pelajar yang menggunakan 2 barangan elektrik seperti saya, rasionalkah kita membayarnya dengan harga tersebut? Saya berharap agar keputusan ini dibatalkan/ditangguhkan untuk perbincangan lebih lanjut. Universiti tidak harus dikendalikan seperti korporat dan sebahagian daripada kos perlu ditanggung kerana melibatkan kebajikan mahasiswa/i. Mahasiswa/i yang berprihatin juga bertanya adakah pelaksanaan ini berlaku kerana universiti mengalami defisit? Sekiranya defisit berlaku kerana lesen elektrik, universiti telah mengalami defisit bertahun-tahun lama dan mengapakah tindakan sebegini baru diambil?

Apakah janji yang diberikan kepada mahasiswa/i sekiranya bekalan eletrik terganggu apabila penggunaan yang banyak? Kami bukan membantah kerana yuran elektrik telah dibuktikkan berjaya di UKM, tetapi suara mahasiswa perlu diambil kira. Perkara ini sepatutnya diperincikan dahulu, bukan hanya menggantungkan banner sebaik sahaja tamatnya peperiksaan akhir dan memotong terus daripada yuran universiti pada semester berikut. Sekiranya kami rela untuk membayarnya, bagaimana peruntukan kerajaan yang dijimatkan melalui tindakan tersebut digunakan untuk pembangunan dan kegunaan lain, kami sebagai rakyat dan mahasiswa berhak mengetahuinya dan memerlukan penjelasan lebih lanjut. Sekian, terima kasih...

DARI MAHASISWA, UNTUK MAHASISWA

No comments:

Post a Comment